Toen prinses Marianne van Oranje-Nassau zich in het woelige jaar 1848 in Voorburg vestigde had ze 15 jaar lang van het Berlijnse muziekleven genoten. We kunnen ons goed voorstellen dat ze hier, samen met haar vrienden, vele avonden aan haar mooie Traugott Berndt vleugel doorbracht om zowel de nieuwste muziek uit de Pruisische hoofdstad als de “klassieken”, te laten weerklinken. Uiteraard werd er veel gezongen en naargelang de beschikbare musici werden arrangementen van bekende en geliefde werken gespeeld. In dit concert brengen we een gevarieerd romantisch programma met originele en eigentijds gearrangeerde werken van Ludwig van Beethoven, Robert Schumann, Fanny en Felix Mendelssohn en Johannes Brahms. Muziek, die – op enkele anachronismen na – hier in Voorburg ook op een nazomeravond in de jaren 1860-70 zou kunnen hebben geklonken.
When princess Marianne van Oranje-Nassau settled in Voorburg in the turbulent year 1848, she had enjoyed the high standards of the music life in Berlin for about 15 years. We can image that she would have gathered her friends around her beautiful Traugott Berndt grand piano to play the newest music from the Prussian capital as well as the classics of her time. It goes without saying that there would have been a lot of singing and that, depending on the available musicians, suitable arrangements of their favorite pieces were played. In this concert, we present a varied romantic program with original and arranged works of Ludwig van Beethoven, Robert Schumann, Fanny and Felix Mendelssohn, and Johannes Brahms. Music which – notwithstanding a few anachronisms – could have been heard here in Voorburg on an late summer evening between 1860 and 1870.
Atsuko Niki speelde als jong meisje al met het Philharmonisch Orkest van Osaka. Ze studeerde piano in Londen aan het Guildhall School of Music&Drama, gaf er concerten in o.a. St. Martin in the Field en Wigmore Hall, won diverse prijzen en vervolgde haar studie bij György Sándor aan de Julliard School of Music in New York. Nu woont Atsuko in Den Haag waar ze een gewaardeerd pianolerares en zangbegeleider is.
Carla Vermeulen studeerde piano aan het conservatorium in Den Haag bij Simon Admiraal. Zij trad op als soliste bij diverse orkesten. Gedurende 15 jaar in het buitenland gaf ze les, speelde ze in diverse kamermuziekensembles en begeleidde ze zangers. Daarnaast speelde ze in verschillende orkesten op altviool. Momenteel gaat haar belangstelling vooral uit naar musiceren in kleinere gezelschappen. Samen met Fred Ruoff vormt ze sinds 2018 het duo ‘Sempre con amore’.
Fred Ruoff studeerde, naast zijn biologiestudie, klarinet aan het conservatorium in Arnhem en trad op als solist bij amateur- en studentenorkesten. Hij speelde in verschillende ensembles zoals Kletzmer (o.a. in ‘Getto’ van het Leids amateur toneelgezelschap), het trio ‘Studio ꓘ’ (klarinet, basklarinet en piano) en het ‘Alpaca-trio’ (cello, klarinet en piano). Momenteel maakt hij deel uit van ‘I Tre Canneti’ (houtblazerstrio) en ‘Sempre con amore’ (duo).
Myriam Mousset studeerde viool aan de conservatoria van Utrecht, Rotterdam en Brussel. Zij speelde in een aantal orkesten, waaronder het Nationaal Jeugdorkest, en in kamermuziekensembles, waaronder het Sorores ensemble en het Maeslangentrio.
Raphaëlla Flam zingt al van haar 15de in diverse koren. Hoogtepunten waren de Matthëuspassie met het Residentie Bachkoor o.l.v. Jaap van Zweden in het Concertgebouw en o.l.v. Peter Schreier en Richard Egarr in de toenmalige Dr. Anton Philipszaal, de koninklijke uitvaartplechtigheden van Prins Claus, Prinses Juliana en Prins Bernhard in de Nieuwe Kerk in Delft, het Concerto voor Koor van Alfred Schnittke met Vocaal Ensemble Musa o.l.v. Peter Dijkstra en “Liberté”, een project met verscheidene ad-hoc koren o.l.v. Manoj Kamps. Momenteel volgt ze les bij Barbara Kozelj, Keren Motseni en Phyllis Ferwerda.
Yves Verbandt studeerde piano aan het Brussels conservatorium in de klas van André De Groote. Zijn wetenschappelijke loopbaan noopte hem echter deze studie af te breken. Na zijn komst naar Nederland 20 jaar geleden, kon hij de muzikale draad weer oppikken en ontwikkelde hij zich tot een gepassioneerd zangbegeleider en pianist in verschillende kamermuziekbezettingen, waaronder het Maeslangentrio samen met Myriam Mousset.