ConcertoValiante Barok is een organisatie, gevestigd in Den Haag sinds 2010 als een onderneming, die zich richt op barokopera en kamermuziek. Alle leden van het ensemble zijn studenten en afgestudeerden van het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Het motto van ConcertoValiante is om studenten en afgestudeerden van conservatoria met elkaar in contact te brengen, hen podiumervaring aan te bieden en veel van elkaar te leren.

Vanaf 2010 treedt het barokensemble op in Den Haag en omstreken (waaronder Kasteel Oud Poelgeest in Oegstgeest), Amsterdam en Utrecht. Ook bij Festival Oude Muziek heeft het ensemble meerdere malen opgetreden. Veel mensen laten zich als vrienden van ConcertoValiante inschrijven.


De bekendste werken die ConcertoValiante heeft uitgevoerd zijn:

In 2012 Opera Orlando van G.F. Händel met vijf solisten waaronder countertenor Leandro Marziotte, alom bekend in binnen en buitenland.
In 2014 opera Rodelinda van Händel met zes solisten waaronder sopraan Mariana Pimenta, vaste sopraan bij ons ensemble.
In 2016 opera Ottone van Händel met vijf solisten waaronder wederom Mariana Pimenta, Griekse countertenor Mattias Pavlous, Luise Kim, Andrea Tjäder, Rut Codina Palacio en Dody Soetanto.
In 2017 opera Catone in Utica van A. Vivaldi met vijf solisten waaronder Mariana Pimenta, Mattias Pavlous en sopraan Andrea Tjäder.
In 2018 cantata of J. S. Bach en aria’s van Händel met sopraan Cally Youdell en het barokensemble, fluitconcert TWV 51:D2 G. van Ph. Telemann met Tiziano Teodori op traverso. cellosonate nr. 4 in c kl. van G. B. Platti met Tomas Kardos op cello.

Ook treden wij jaarlijks op in de Kloosterkerk en Abdijkerk te Den Haag tijdens lunchpauzeconcerten. Wij doen projecten met zangdocent Coen Honig en zijn leerlingen in de regio Den Haag. 

Sinds eind 2018 is ConcertoValiante Barok een culturele stichting geworden met een ANBI status. Voor donateurs van culturele ANBI’s geldt een extra giftenaftrek. (Particulieren mogen in de aangifte inkomstenbelasting 1,25 keer het bedrag van de gift aftrekken. Ondernemingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, mogen 1,5 keer het bedrag van de gift aftrekken in de aangifte vennootschapsbelasting).

In 2019 heeft ConcertoValiante Barok kamermuziek concerten instrumentaal en vocaal uitgevoerd in Den Haag, Oegstgeest. Door de samenwerking met dirigent Dody Soetanto zijn wij in contact gekomen zijn koren en in december 2019 is het Weinachtsoratorium van Bach uitgevoerd i.s.m. het koor Collegium Utrecht en vier solisten van het Koninklijk Conservatorium en het barokensemble bestaande uit 12 musici in de Oude of Barbarakerk Culemborg en in de Emmauskerk.

Programma:

L. Boccherini      Minuetto in E-major
A. Vivaldi           Filiae maestae Jeruzalem
J.S. Bach           Air in D majeur
C. Huygens        Psalm 118 / 119, vers 176
J.S. Bach           BWV 1059R, tempo giusto - adagio (1e en 2e deel)
J.P. Rameau      Les Indes Galantes, Air grave pour les Incas du Pérou
H. Purcell          Dido and Aeneas, When I'm laid in earth
G.F. Händel       Saul, Oratorio HWV 53 Funeral March
E. Morricone      The Mission, Gabriel's oboe
J.P. Rameau       Les Indes Galantes, Dance des sauvages 

PAUZE

A. Vivaldi            La Follia, variaties door James Hewitt
W.A. Mozart        Laudate Dominum
H. Purcell            Rondo from Abdelazer
N. Porpora          Polifemo, Alto Giove
A. Vivaldi            Quattro Stagioni, Primavera eerste deel
A. Piazzolla         Oblivion
K. Jenkins           Palladio
E. Elgar              Enigma variations, Nimrod
 

Dirigent Peter Janka is een muzikale duizendpoot die zich niet beperkt tot één muziekstijl. Hij studeerde theorie van muziek, zang, piano en accordeon (conservatorium Maastricht), orkest- en koordirectie (Koninklijk Conservatorium Den Haag) tot muziekwetenschappen (Universiteit Utrecht). Met een tangokwintet reisde hij door West-Europa, hij heeft operettes en opera’s gedirigeerd, prachtige missen gedaan, jonge musici begeleid, en nog vele dingen meer. Voor het Huygens Festival 2020 was hij gevraagd om de opera Dido en Aeneas van Henry Purcell te gaan brengen. Totdat het coronavirus de kop op stak. De (muzikale) veerkracht van Peter Janka kwam vervolgens goed van pas:

“Vorig jaar werd ik benaderd door het Huygens Festival of ik wilde meedenken over een mooie invulling van de opera-avond op zaterdag 12 september 2020. Natuurlijk wilde ik dat! Voor corona was ik vol enthousiasme bezig met de voorbereiding van Dido en Aeneas, samen met barokensemble Concertovaliante onder leiding van Leonardo Valiante. Er werd contact gelegd met de Dutch Don’t Dance Division, er werden audities gepland en we hadden er ontzettend veel zin in.

En toen kwam corona. In één klap was alles anders. Niets kon en mocht meer. Gelukkig ging niemand bij de pakken neerzitten en al snel was er een lichtpuntje. In september mogen we weer met meer mensen bijeen en mag er weer gemusiceerd worden. Ik kreeg de gelegenheid om een alternatief programma te maken en die kans greep ik met beide handen aan. Het spreekt voor zich dat Leonardo Valiante nauw betrokken is geweest bij het programma. We hebben onze ‘koppen’ bij elkaar gestoken, uiteraard op anderhalve meter afstand, en hebben de (on-)mogelijkheden uitvoerig tegen het licht gehouden.

Het resultaat: een prachtig programma over onbezonnenheid, verdriet, dood en overwinning. We vieren – hopelijk – de overwinning op corona, we vieren 75 jaar vrijheid, we vieren het leven! 

 

Leonardo Valiante, geboren in Uruguay, studeerde aan de muziekschool Virgilio Scarabelli en slaagde In 1989 als pianoleraar aan het Falleri Balzo Conservatorium, waarna hij bij Nelly Langone de Trocolli een postgraduate cursus volgde. Vervolgde zijn studie klavecimbel bij Eduardo Gilardoni en Carlos Levin aan het Anglo Instituut, behaalde klavecimbel diploma A.
In 1996 volgde toelating tot het Koninklijk Conservatorium Den Haag voor klavecimbelstudie bij Jacques Ogg. Een tweejarige studie hedendaagse muziek bij Annelie de Man aan het Conservatorium van Amsterdam is in 2002 afgerond.

In 2001 heeft hij o.l.v. Erik Klas het Noord Symfonie Orkest begeleid in de Vredenburg te Utrecht. Hij is vanaf 2000 begeleider van het koor VocAnimo, het Iriskoor in Warmond, het Dameskoor in Oegstgeest. Valiante is zeer actief in ConcertoValiante in de uitvoering van concerten in samenwerking met koordirigenten Dody Soetanto en Coen Honig en hun semiprofessionele koren.

 

 

 

 

 

In 2011 studeerde Rianne Botma af aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie waarna ze in 2013 haar master Theaterzang aan het conservatorium van Amsterdam afrondde. Na haar studie speelde ze in verschillende (musical)producties waaronder 'Hij gelooft in mij’, ‘De laatste vriend van Napoleon’ en ‘Waanzinnig gedroomd’. In 2015 werkte ze samen met David Middelhoff aan haar eigen muziek en bracht ze onder de naam “Sidell” haar eerste CD uit. 

 

 

 

 

Erjan van der Velde (1998) begon op zevenjarige leeftijd als jongenssopraan bij Jongenskoor Dalfsen. Op zijn dertiende werd hij tweede sopraan, waarna hij doorgroeide tot jongensalt. Na één jaar als bas te hebben gezongen besloot hij als countertenor verder te gaan. In de periode bij dit koor heeft hij onder andere meegewerkt aan de Matthäus Passion, Johannes Passion en het Requiem van Duruflé. Ook heeft hij als solist meegewerkt aan de Johannes Passion en liederen gezongen als ‘Buβ und Reu’ en ‘Music for a while’ gezongen. Vanaf 2015 kreeg hij les van Jasper Schweppe in Zwolle. Inmiddels volgt hij het traject Practicum Musicae aan het Koninklijk Conservatorium en krijgt hij les van Noa Frenkel. Daarnaast volgt hij ook de studie Rechtsgeleerdheid aan de Universiteit van Leiden.  

In december 2019 heeft hij de rol als alt vertolkt in het Weihnachtsoratorium, uitgebracht door ConcertoValiante i.s.m, het koor Collegium Utrecht o.l.v. Dody Soetanto

 

 

Website: www.concertovaliante.com