Maciej Wierzcholowski heeft in eerdere edities van het Huygens Festival al de Prinses Marianne-vleugel in Museum Swaensteyn bespeelt. Tijdens het Huygens Festival 2022 treedt hij samen met violist Noa Eyl op.
Maciej Wierzcholowski
Maciej (born in 1985, Olsztyn, Poland) is an organist, pianist and harpsichordist based in The Hague. After graduation at the Music Academy in Cracow he moved to the Netherlands to specialize in the field of early music keyboard instruments.
After studies he focused on solo organ performance and visited many European countries with solo recitals (England, Italy, Germany, Spain, Ukraine). For a few years he had been working on research on early baroque music from Baltic Lands, which was followed by the recording of compositions and folk melodies of that time with chamber music ensemble Concerto da Camera. In 2014 he was given the Prize of Stichting Musica Antica da Camera in Den Haag, for originality, energy and artistic persuasion.
For the last few years Maciej had been a guest teacher at Hogeschool Leiden for music history and aesthetics courses. In October last year he created his own music atelier Stille Harmonie in the historical center of The Hague. He is often a guest of Museum Swaensteyn en the Huygens Festival in Voorburg. This year he worked together with Muziektheater PRA in Amsterdam multidisciplinary project Stil Event with dancers and musicians.
Noa Eyl
Begon op vijfjarige leeftijd met zijn vioollessen bij de pedagoge Coosje Wijzenbeek waarvan hij uiteindelijk 13 jaar les kreeg. Noa speelde onder de vleugels van Coosje als concertmeester van haar strijkersensemble de "Fancy Fiddlers". Met dit ensemble maakte hij een cd met werken van Tony Eyk, waarvan een stuk voor solo-viool aan Noa werd opgedragen. Binnen dit ensemble speelde Noa ook al veel kamermuziek waaronder een strijkkwartet waarmee hij op 13-jarige leeftijd het internationale strijkkwartet Charles Hennen concours won. Dat resulteerde in vele optredens in binnen- en buitenland waaronder o.a. Denemarken, Duitsland, Zwitserland en de Arabische Emiraten (Abu Dhabi). Voor dit strijkkwartet is door de componist Willem Wander van Nieuwkerk een speciaal strijkkwartet geschreven genaamd Kalenda Maya.
Ook als solist heeft Noa vele prijzen gewonnen waaronder de Iordens viooldagen en tweemaal het Prinses Christina concours wat resulteerde in een concert in Carnegie Hall New York.
Hij volgde vele masterclasses bij leden van het Alban Berg kwartet en het Rubens kwartet, ook kreeg hij individuele masterclasses van Jaap van Zweden, Benzion Shamir en Herman Krebbers.Na zijn studie bij Coosje stroomde Noa door naar de hoofdvakopleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Daar kreeg hij les van Jaring Walta (ex-concertmeester Residentie orkest).
In zijn tweede jaar van het Conservatorium bleek zijn aandacht meer te gaan naar de jazz en de volksmuziek, maar dit was (toen) niet mogelijk om te studeren aan een conservatorium als violist.Noa beëindigde daarom ook zijn studie en vervolgde zijn studie na een jaar sabbatical, bij de jazzviolist Jeffrey Bruinsma aan het conservatorium in Amsterdam die daar net begonnen was als jazz-viooldocent. Maar ook dat bleek niet voldoende aangezien de eis om daar verder te studeren was dat hij zijn klassieke werkzaamheden en manier van spelen moest stoppen. Noa heeft ook daar zijn studie beëindigd en is toen aan zelfstudie begonnen.
Tijdens zijn studie op het conservatorium speelde Noa in een zigeunerensemble om bij te verdienen. Dit is uiteindelijk uitgegroeid tot één van zijn expertises en waarvoor hij tot op de dag van vandaag nog regelmatig gevraagd wordt. Hij vervolgde zijn studie in België met privélessen bij de multi-instrumentalist en expert in de volksmuziek Tcha Limberger waarmee hij af en toe optredens geeft. Ook heeft Noa vele uitstapjes gemaakt naar de kleinkunst. Samen met Max Douw en Elisabeth Boor werkte hij aan de kindervoorstelling 'de viool en de strijkstok'. Met Max Douw en met regie-advies van Karel de Rooij maakten ze samen de theatervoorstelling "Blanco". En Noa speelde als acteur in de docu-drama 'Ongewisse Tijd' van Diego Pos.
Noa is inmiddels uitgegroeid tot een muzikale duizendpoot. Hij werkte met rock bands zoals Di-Rect op het Sziget Festival in Budapest maar ook veel jazz, alle soorten volksmuziek uit de Balkan en Ierland. Hij werkte samen met Herman van Veen aan de oprichting van het Harlekijn Kamerorkest. Noa speelt nu als Stehgeiger met het Salonorkest Masqué, met verschillende zigeunerensembles en ook als klassiek violist in het nieuw opgerichte symfonie-orkest Mokum Symphony in Amsterdam en JACE (Jewish Amsterdam Chamber Ensemble)
Noa speelt op een viool uit 1783 (Withalm Lauten Nürnberg) aangeboden in bruikleen door het Nationaal instrumentenfonds (NMF).